תחילתה של התעוררות צרכנית בדרום קוריאה?

בסקר שביצעה המועצה לצרכנות הקוריאנית (cacpk.org) נמצא כי הצרכנים הדרום קוריאנים משלמים הרבה יותר על מוצרים המיוצרים בקוריאה וכן על מוצרים פופלאריים מיובאים, בעוד צרכנים במדינות מפותחות בעלות כושר הכנסה גבוהה יותר משלמים הרבה פחות.

 

במסגרת סקר מחירים בינלאומי בקרב 18 מדינות, כולל קוריאה עצמה, בדקה המועצה לצרכנות את מחיריהם של 25 מוצרים בעלי רמת צריכה פופלארית, כגון מכשירי טלפון חכמים (Smartphones), יינות, פורמולות לתינוקות, חולצות פולו, ביג-מק של מקדונלנד, בירות, מים מינרליים מיובאים, קפה סטארבקס, דלק, מוצרי קוסמטיקה, תרופות ומכנסי ג'ינס.

 

המדינות שנבדקו התייחסו לערים המרכזיות (או ערי בירה) של אותן מדינות: יוון (אתנה), יפן (טוקיו), הולנד (אמסטרדם), גרמניה (ברלין), סין (ביג'ין), טיוואן (טאיפה), מלזיה (קאולה לומפור), תאילנד (בנגקוק), ארה"ב (ניו-יורק), צרפת (פריז), ספרד (מדריד), פיליפינים (מנילה), ארגנטינה (בואנוס איירס), בריטניה (לונדון), איטליה (מילאן) ואוסטרליה (סידני).

 

מתוך המוצרים שנבדקו, ב-17 מהמוצרים, דרום קוריאה נמצאה כאחת מחמש המדינות הכי יקרות לעומת שאר המדינות שנבדקו.

galaxy3

 

כך לדוגמא, המועצה מצאה כי טלפון הדגל של חברת סמסונג, הגלקסי 3, אשר מיוצר בדרום קוריאה, נמכר בקוריאה עצמה במחיר היקר מבין 18 המדינות שנבדקו, מלבד יפן שכנתה במזרח. המחיר הממוצע בדרום קוריאה לרכישה של טלפון גלקסי 3 הינו 994,400 וואן ($895), זאת לעומת המחיר הממוצע בארה"ב שעומד על 736,000 וואן ($663) ו-878,980 וואן ($787) באירופה. ישראל לא נמצאת ברשימת המדינות הנבדקות, אולם בדיקה שלנו העלתה כי ניתן למצוא בישראל את המכשיר (כולל עברית מלאה, דבר שלא קיים במכשיר הקוריאני בברירת מחדל) בעלות של 2,760 ש"ח בממוצע (ויש אף במחיר זול יותר) שהם 755,846 וואן ($680). ביפן כאמור המחיר הוא היקר ביותר והוא עמד על 1,028,840 וואן ($926).

 

דוגמא אחרת היא מכנס ג'ינס לגבר של ליוויס (דגם 501), אשר מיובא מארה"ב ונמכר בקוריאה במחיר ממוצע של 168,99 וואן ($151) ומציב את קוריאה כמדינה היקרה ביותר, שוב מלבד יפן, מבין המדינות שנבדקו. דוגמא נוספת היא שמפו פנטיין (Shampoo Paentin) שנמכר בקוריאה במחיר ממוצע של 9,500 וואן ($8.5) ומציב אותה כמדינה השלישית היקרה ביותר מבין המדינות הנבדקות.

 

אחת הסיבות ליוקר של המיוצרים המיובאים בקוריאה שטוענת המועצה היא קיומו של יבואן ומפיץ בלעדי וחוסר תחרות מובנה בשוק הקוריאני דבר שמאפשר מכירה של מוצרים במחירים גבוהים ללא אלטרנטיבות רלבנטיות. המועצה קוראת לפתיחת השוק לתחרות והקלה על פעילותם של יבואנים, טיפול במונופולים גם בהפצה של מוצרים מיובאים. המועצה ביקשה את התיחסותה של סמסונג לעניין יוקר המחירים של מכשירי הטלפון שלה ותשובתה הייתה כי המחירים שהוצגו במחקר אינם משקפים נאמנה את המצב במציאות שכן בכל מדינה קיימת שיטת תמחור שונה הקשורה לחבילות התקשורת בה הטלפון מוצע ואף מכשיר הטלפון עצמו הינו בעל מאפיינים השונים מזה הנמכר בקוריאה.  

 

את עיקרי המחקר ניתן למצוא בשפה הקוריאנית כאן, אך נדרשת תוכנה מיוחדת לקריאת הקובץ, לכן יש להוריד גם את התוכנה הבאה

 

לעניין מכשירי הסמארטפון רצוי לציין, אם כי עניין זה לא צויין במחקר שכן לא היה נשוא לבדיקה, כי מדובר במחיר מכשירי טלפון ללא תלות בחבילות התקשורת וכי בדרום קוריאה קיימות חבילות תקשורת שלעיתים זולות וכדאיות יותר מאשר חבילות התקשורת במדינות אחרות. התוכניות אצל שלושת הספקיות בדרום קוריאה הינן לשנתיים והמחירים די זהים, כך לדוגמא תוכנית הכוללת מכשיר טלפון מסוג גלקסי 3 (16 גי'גה, לא תמיכה ב- LTE) מוצעת בחברת SK Telecom בעלות חודשית של 290 ש"ח למשך 24 חודשים. במסגרת התוכנית מקבלים 300 דקות לשיחות יוצאות, 200 הודעות טקסט ותעבורת אינטרנט ללא הגבלה.

 

בימים אלו נעשים דיונים במשרדי הממשלה הרלבנטים בקוריאה לגבי הצורך בהתערבות בכשלי השוק אשר גורמים לחוסר התחרות ובעקבות כך למחירים הגבוהים. במסגרת הדיונים באופן מפתיעה עלתה ישראל כמדינה ממנה יש ללמוד על האופן שבו הממשלה מטפלת בריכוזיות המשק. מדוע מפתיע? שכן בועדת הריכוזיות שמונתה לאחרונה בעקבות גל ההפגנות בישראל נעשתה למידה מהאופן שבו דרום קוריאה מטפלת בריכוזיות.

 

ובכן, לא ברור בדיוק מה לומדים הדרום קוריאנים מההתנהלות הממשלתית בישראל, אבל מה שבטוח זה שהם נחשפו למחאה הציבורית בישראל ליוקר המחייה ושאלו עצמם האם דבר כזה יכול לקרות גם בקוריאה. האם האזרחים והצרכנים יביעו מחאה קולנית ויצאו לרחובות. האם ממצאי המועצה לצרכנות והחשיפה הציבורית הינם ניצנים של התעוררות אזרחית לקראת שינוי משמעותי בחלוקת העושר בחברה הקוריאנית. הדבר רלבנטי מאוד בימים אלו שכן הבחירות לנשיאות בדרום קוריאה יחולו בדצמבר השנה ומעניין באם נושא זה יאומץ על ידי המעומדים או שמא, גם הם בדומה לקודמיהם, ייכנעו ללחץ החברות המובילות במשק וימנעו מהתערבות כלשהי.