סקר חדש מטעם הליגה נגד השמצה שנערך אצל מעל 100 מדינות בעולם ניסה לבחון בעזרת 11 שאלות את מידת האנטישימיות בקרב אזרחי המדינות השונות. גם דרום קוריאה נסקרה והתוצאות מפתיעות, מפתיעות מאוד.
הסקר העולמי, הידוע בשמו ADL GLOBAL 100 ואשר פורסם השבוע, נערך בין חודש יולי 2013 לחודש פברואר 2014 בקרב 53,000 אזרחים מעל גיל 18 מ-102 מדינות (בערך כ 500 נסקרים בכל מדינה). הסקר ניסה למדוד את מידת האנטישמיות בעולם, או ליתר דיוק, את שיעור קיומן של דעות קדומות שליליות על יהודים. הדבר נעשה על ידי ראיונות אישיים אשר במסגרתם נשאלו המרואיינים 11 שאלות אשר תוכנן כולל תפיסות ודעות קדומות על יהודים.
תוצאות הסקר הכלליות הראו כי אחד מכל 4 אנשים בעולם, היינו 26% מאוכלוסיית העולם, הינו בעל דעות ותפיסות אנטישמיות. ובכן תוצאות אלו לא ממש מפתיעות ואפשר לומר די צפויות, בעיקר אם מכלילים את המדינות הערביות והמוסלמיות אשר מחזיקות תפיסות אנטישימיות בשיעור של 74%. אולם, מה שמפתיע בתוצאות הסקר, ואולי אף מוזר במיוחד הוא שבדרום קוריאה 53% הינם בעלי דעות קדומות בקשר ליהודים. פי 2 מהממוצע העולמי. כלומר לפי תוצאות הסקר, רוב אזרחי דרום קוריאה מוגדרים כאנטישימיים בעלי דעות שליליות על יהודים.
Source: global100.adl.org
למעשה תוצאות מפתיעות אלו הופכות מוזרות וקשות להבנה כאשר מבצעים בדיקה השוואתית מול מדינות במזרח באסיה וגם בעולם כולו. בקרב מדינות מזרח אסיה הממוצע הכללי של האנטישימיות עומד על 22%, היינו נמוך מהממוצע העולמי. ביפן הממוצע עומד על 23%, בסין ובהודו על 20%, בסינגפור 16%, בתאילנד על 13%, בפיליפינים 3% ואילו בלאוס כ 0.2% בלבד. כפי שניתן לראות ממוצע האנטישמיות בדרום קוריאה גבוה ב 31% מהממוצע בקרב מדינות מזרח אסיה, יותר מכפול. בהשוואה כלל עולמית ולמעט המדינות הערביות והמוסלמיות, נמצא כי המדינה בעלת השיעור הגבוה ביותר של תפיסות אנטישמיות היא יוון – 69%, אחריה נמצאת ארמניה – 58% ובמקום השלישי – דרום קוריאה עם שיעור של 53%.
האם יש סיבה מיוחדת מדוע בדרום קוריאה מחזיקים בדעות קדומות יותר מכל מדינה אחרת ביבשת אסיה, אירופה (למעט יוון וארמניה), אמריקה או אפריקה? מדוע בדרום קוריאה אשר נחשבת כבת ברית של ישראל, מדינה ללא אוכלוסיה מוסלמית כמעט, מדינה המקיימת קשרי ידידות טובים וארוכים, מדינה שלא עולה לכותרות בעקבות מעשי אנטישמיות כלפי יהודים או מדינת ישראל – כפי שקורה לעיתים קרובות בקרב מדינות באירופה, מדוע היא זאת שמחזיקה בתפיסות אנטישמיות בשיעור כה גבוהה, כמעט כמו איראן (56%)?
Source: global100.adl.org
כדי להבין את תוצאות הסקר רצוי לקרוא את השאלות (או ההנחות) עליהן נשאלו המרואיינים. למעשה אין מדובר בשאלות במבנה רגיל אלא בהצגה של סט הנחות סטראוטיפיות על יהודים אשר עליהן התבקש המרואיין להשיב באחת משתי התשובות הבאות: "כנראה נכון" או "כנראה לא נכון". אם המרואיין ענה על לפחות 6 שאלות בתשובה "כנראה נכון", הוא הוגדר לצורך הסקר כבעל תפיסות אנטישמיות. ואלו הן השאלות:
- יהודים נאמנים למדינת ישראל יותר מאשר למדינה שהם חיים בה בפועל.
- ליהודים יש יותר מידי כוח והשפעה בעולם העסקים.
- ליהודים יש יותר מידי כוח והשפעה בשווקים הפיננסים הבינלאומיים.
- יהודים עדיין מדברים יותר מיידי על מה שקרה לעמם בשואה.
- ליהודים לא אכפת מה קורה לעמים אחרים, מלבד עצמם.
- ליהודים יש יותר מידי שליטה או השפעה על היחסים הבינלאומיים.
- ליהודים יש יותר מידי שליטה או השפעה על ממשלת ארה"ב.
- יהודים חושבים שהם טובים יותר משאר האנשים.
- ליהודים יש יותר מידי שליטה או השפעה על התקשורת הבינלאומית.
- היהודים אחראים להתרחושתן של מרבית המלחמות בעולם.
- אנשים שונאים יהודים בגלל האופן שבו יהודים מתנהגים.
בדרום קוריאה, 6 השאלות/הנחות עליהן מרבית המרואיינים השיבו "כנראה נכון" היו 1 (65%), 2 (59%), 3 (57%), 6 (52%), 8 (62%) ו-9 (51%). שאלות אלו יש לזכור נשאלו לא רק בקוריאה אלא בכמאה מדינות נוספות, כאשר במדינות אחרות השיבו באופן שונה על אותן שאלות. כמו כן מעבר ל-11 שאלות/הנחות אלו נשאלו מספר שאלות משנה אשר נועדו לתת מידע נוסף על המשיבים ויחסם ליהודים.
מדוע על ההנחה הראשונה לפי יהודים נאמנים קודם למדינת ישראל מאשר למדינה בה הם חיים השיבו "כנראה שכן" 65% מהמרואיינים בקוריאה, אף יותר מכל שאלה אחרת? הרי בדרום קוריאה מספר היהודים מוערך בכפחות מאלף בני אדם כאשר רובם המוחלט מפוזר ולא מקיים חיי קהילה יהודיים אשר מהם ניתן ללמוד על היותם יהודים אם לאו. במילים אחרות, למה מרבית הקוריאנים חושבים כך על יהודים על אף שרובם המוחלט כמעט ולא פגש יהודי מעולם? כך לעניין ההנחה השמינית לפיה יהודים חושבים שהם טובים יותר משאר האנשים כ-62% מהקוריאנים השיבו "כנראה נכון", על אף שמרבית הנשאלים מעולם לא נפגשו עם יהודים, דבר שיכול לעזור להם ללמוד על אמיתות הנחה זו אם לאו. במסגרת שאלות משנה נוספות, הסקר גם בחן את שאלת הקשר עם יהודים בדרום קוריאה ואכן נמצא כי 87% מהמרואיינים מעולם לא נפגשו עם אדם יהודי.
ובכן, איך ניתן להסביר את התוצאות?
המפתח בהבנת התוצאות הוא בלמידת שאלות המשנה שנשאלו (מעבר ל-11 שאלות/הנחות לעיל) וכן בהבנת החברה והתרבות בדרום קוריאה שאינה דומה לתרבויות אחרות, אפילו לא של שכנותיה הקרובות, יפן או סין. הדרום קוריאנים, להבדיל ממדינות רבות בעולם, רואים בהנחות הסטריאוטיפיות לגבי היהודים, הנחות אגב שגובשו בעיקר באירופה, כדבר חיובי ולא שלילי בעיקרו. כלומר, בעוד למשל יוון (69%), טורקיה (69%), ארמניה (58%) או פולין (45%) ושאר מדינות שהיו בקשר לאורך ההיסטוריה עם העם היהודי רואים בהנחות האמורות נכונות ולכן מגלים יחסים שליליים כלפי יהודים, דרום קוריאנים לעומת זאת, חושבים כי הנחות אלו נכונות ודווקא בשל כך מעריצים את העם היהודי בשל תכונות אלו ורואים בכך מודל לחיקוי.
לגבי ההנחה הראשונה והשמינית, כפי שצויין קודם קשה להסביר מדוע הקוריאנים מצדיקים הנחות אלו ללא קשר או מגע היסטורי משמעותי עם יהודים. הדבר מצריך בדיקה יסודית ומחקר מעמיק יותר, אולם אחת ההשערות לעניין זה היא השפעתה של הנצרות על תפיסת היהודי בקרב הקוריאני הממוצע. לפי ההערכות 32% מהדרום קוריאנים שייכים לאחד מזרמי הנצרות, כאשר הזרם הפרוטסטנטי הוא הגדול ביותר. תיאור העם היהודי כעם נבחר וישראל כביתו של העם היהודי בתנ"ך ידועה לכל נוצרי בדרום קוריאה. השערה נוספת מבוססת על תכונת החוכמה היהודית, שלא נשאלה במסגרת הסקר. בקרב דרום קוריאנים קיימת תפיסה כי היהודים חכמים מאוד. תפיסה זו התגבשה בעיקר הודות לסיפורי התלמוד שתורגמו לקוריאנית ואותם ניתן למצוא בכל חנות ספרים. למעשה הייתה תקופה כי סיפורי התלמוד היהודיים היו חלק מהספרים הפופלאריים ביותר לילדים. ייתכן ומדובר בנגזרת של ההנחה השמינית, דבר שעשוי להסביר את המענה החיובי עליה. כלומר, היהודים טובים יותר מאחרים, אולי משום שהם גם חכמים יותר. אולם הסכמה על הנחות אלו אין בהן משמעות שלילית בעיקרה. למעשה הסכמה על "אמיתות" אלו לכאורה אין בה כדי להתייחס באופן שלילי ליהודים. ניתן ללמוד זאת גם מתוך שאלת המשנה אשר שאלה האם יהודים הם בני אדם ככל אדם אחר, שאז מרבית הקוריאנים (70%) השיבו בחיוב.
לגבי שאר ההנחות עליהן ענו מרבית הקוריאנים בתשובה "כנראה שכן", ניתן לראות שלכולם מחנה משותף – כוח, השפעה או שליטה על תחום מסויים. במקרה שלנו מדובר על מוקדי כוח עסקיים, פוליטיים או תקשורתיים. מהיכן התקבל הרושם הזה על יהודים בדרום קוריאה? לפי הסקר שנערך 80% מהרקע והידע שהיווה בסיס למתן התשובות הגיע מהמדייה הפופלארית, היינו טלוויזיה, אינטרנט ועיתונות. ובכן, אין מדובר בכתבות וסיקורים שליליים על היהודים בהקשרים אלו אלא להיפך. ספרים חדשים בשפה הקוריאנית על ההצלחה של היהודים בעולם נכתבים ומתורגמים מעת לעת. רק בשנת 2013 הוצאו לפחות 3 ספרים חדשים העוסקים בהצלחה הכלכלית של היהודים ומדינת ישראל. אי אפשר גם להתעלם מהספר "סטארטפ-ניישן" שתורגם לקוריאנית והפך להיות רב מכר בקוריאה. מידי שנה עם הכרזת הזוכים בפרסי נובל מתפרסמות עשרות כתבות בעיתונים הדנות בשאלה מדוע קוריאה לא מצליחה לזכות בפרסי נובל תוך השוואה למדינת ישראל (לעיתים קיים ערבוב עם יהודים אחרים שזכו, אף שאינם אזרחי מדינת ישראל). שנת 2013 הוגדרה על ידי נשיאת דרום קוריאה כשנה שבה יש להשקיע בחדשנות ומקוריות ועל מנת לעשות זאת יש ללמוד מהטובים בתחום – מהישראלים. תוכניות ממשלתיות רבות לתמיכה בסטארטאפים התבססו על המודל הישראלי, לעיתים תוך תרגום ישיר של תוכניות ישראליות. בכירים בתעשייה והפוליטיקה הישראלית מוזמנים במימון מלא לנאום בכנסים שונים בקוריאה, זאת על מנת להציג את ההצלחה הישראלית בעסקים, בתקשורת וגם בפוליטיקה. אלו תחומים בהם לקוריאנים יש שאיפות להגיע להשפעה דומה בעולם והם מאמינים כי היהודים (או הישראלים במסגרתם הלאומית החדשה) הצליחו להשיג זאת ולכן דעתם על היהודים אינה שלילית כלל ועיקר, אלא חיובית תוך רצון ללמוד מהצלחתם. כך עולה גם במסגרת שאלות המשנות, שם נמצא כי 23% מהקוריאנים השיבו כי יש להם דעה חיובית על יהודים, זאת לעומת 14% שהחזיקו בדעה שלילית (64% לא יכלו להשיב – אגב נתון מעניין כשלעצמו ודורש בדיקה נפרדת).
גם אם נבחן את ההנחות אשר עליהן מרבית הקוריאנים ענו "כנראה שלא" נוכל לראות כי הנחות אלו הינן בעלות קשר ישיר לתכונות אופי שליליות על העם היהודי. כלומר, הקוריאנים דחו טענות אלו והשיבו כי אינן נכונות. כך למשל, בהנחה הרביעית מרבית הקוריאנים לא חושבים כי היהודים "בכיינים" מידיי ולכן אין להם יחס שלילי כלשהו בענין. לגבי ההנחה החמישית, מרבית הקוריאנים דווקא חושבים שיהודים ערים לסבלם של עמים אחרים. כמו כן, לפי ההנחה העשירית, הקוריאנים לא חושבים שהיהודים אחראים על מרבית המלחמות בעולם וגם לא מקבלים את ההנחה האחת עשרה כי שונאים יהודים בגלל איך שהיהודים מתנהגים.
הנחה אחת עשרה היא אולי אחת מהנחות המפתח להבין את פשר התוצאות. הנחה זו למעשה שואלת את המרואיין מה אנשים אחרים חושבים, היינו האם אנשים אחרים שונאים יהודים בגלל האופן שהם מתנהגים. אין מדובר בשאלה ישירה ולכן למרואיין יותר קל להשיב עליה, כאילו על חשבון מישהו אחר, אולם תשובתו משקפת למעשה את דעתו שלו. על הנחה זו רק 31% מהדרום קוריאנים השיבו בחיוב, היינו "כנראה נכון". לשם השוואה בארמניה (58%) שיעור המשיבים על "הנחת שנאת היהודים" עמד על 63%, פי 2 מקוריאה. בטורקיה (69%) אישרו הנחה זו בשיעור של 61%, ואילו באיראן (56%) ענו בחיוב על הנחה זו 64% מהמשיבים. במסגרת שאלות המשנה נשאלו הקוריאנים שאלה דומה לפיה האם להרבה אנשים יש רגשות שליליים לגבי יהודים. לתשובה זו מרבית הקוריאנית 54% השיבו בשלילה, דבר שמאשש את הטענה כי אין לקוריאנים יחס שלילי כלפי היהודים.
ובכן, האם הקוריאנים אנטישימיים כמו האירנים? התשובה לטעמי היא שלילית. לקוריאנים יש דעות קדומות על היהודים בשיעור גבוה, אולם אלו אינן דעות קדומות שליליות כפי שמתבטא בקרב מדינות רבות אלא חיוביות ונובעות מהערצה ורצון לחיקוי. הדרום קוריאנים רואים בעם היהודי עם ייחודי עם מאפיינים ותכונות שמבליטות אותו מעמים אחרים, ולפי הפרסומים והמדייה הפופלארית שהם צורכים התוצאות מאוד מחמיאות. אז במקום לשנוא את היהודי שמבחינה סטטיסטית זוכה ביותר פרסי נובל מכל עם אחר, הקוריאנים רוצים להתקרב וללמוד מאותו עם יהודי. הם אינם בעלי רגש שלילי כלפי תכונות אלו ובטח שלא כלפי יהודים.
על הכותב
אייל ויקטור ממו
יזם, מתגורר בסיאול, בעל חברה לפיתוח עסקי בקוריאה המסייעת לחברות ישראליות להיכנס לשוק הקוריאני, שותף במאיץ סטאראפים המסייע לחברות הזנק קוריאניות לפרוץ לשוק הגלובלי. עורך דין בשעות הפנאי.