ניווט: תוכן עסקים וכלכלה כלכלת דרום קוריאה בצל אסון הטבע ביפן

כלכלת דרום קוריאה בצל אסון הטבע ביפן

1342194_pray_for_japan_יפן שכנתה ממזרח של דרום קוריאה חוותה בתחילת חודש מרס 2011 את אחד אסונות הטבע הקשים ביותר שידעה מאז ומעולם. אסונות אלו כללו רעידת אדמה חזקה, 8.9 בסולם ריכטר, שפגעה בתשתיות ומבנים רבים. עוצמת רעידת האדמה ומיקומה הגיאוגרפי הובילה ליצירת צונאמי אדיר ששטף מחוזות שלמים בחופה המזרחי של יפן ובכך הוסיף לשיתוק הפעילות באזורים הפגועים וכן להרס דרכי הגישה אליהם. למרבה הצער, הנזק המצטבר של רעידת האדמה והצונאמי שבה אחריו פגעו גם ביציבותה של תחנת הכוח הגרעינית בפוקושימה, דבר שהוביל לפליטת קרינה מסוכנת.

האסונות ביפן מעבר לפגיעה בנפש ובמורל הלאומי פגעו גם בכלכלתה של יפן. היקף הפגיעה טרם נקבע סופית הואיל והיקף הנזק שנגרם והזמן שיקח לתיקונו אינו ידוע בוודאות. הפגיעה בכורים הגרעינים לא מוסיפה לאי הודאות ויוצרת חשש גם ברמה הבינלאומית.

לפגיעה בתפקוד הכללי של יפן קיימת השפעה ישירה ועקיפה על השוק הבינלאומי ועל מדינות האזור במזרח אסיה, והשאלה שנשאלת היא האם יהיה בכך כדי להשפיע על כלכלתה של דרום קוריאה.

בשנת 2010 דרום קוריאה נהנתה משיעור צמיחה חיובי ממוצע מרשים של 6.1%, אחד הגבוהים במדינות הOECD. התעשיות החזקות של דרום הן בתחום האלקטרוניקה, רכיבי תקשורת, כלי רכב, כימיקלים מתכות, הנדסה אזרחית וספנות. אלו תעשיות מפותחות הדומות לאלו שנמצאות ביפן, ואכן קיימים קשרים עסקיים בין המדינות בתחומים אלו. למעשה, ביפן פועלות כ272 חברות דרום קוריאניות, כאשר ל-4 מהן יש מפעלים יצרניים.

בתחום רכיבי האלקטרוניקה המתקדמים, נראה שאכן תהיה השפעה על התעשייה הדרום קוריאנית הואיל ובהתאם לנתונים שפרסם משרד התעשייה הקוריאני, היצרנים הדרום קוריאנים מייבאים מיפן בהיקף של $38 מיליארד דולר בשנה – כ25% מסך הייבוא הכללי משאר המדינות. היצרנים בתחום זה מחזיקים במלאי של רכיבים למספר חודשים, אולם במידה ומפעלי התעשייה ביפן לא יחזרו לתפקוד תקין בזמן הקרוב, הדבר עלול להשפיע על ייצור מוצרי אלקטרוניקה שונים ולהעלות את מחירם. יחד עם זאת, בתחום ממוקדים כגון ה-LCD והמוליכים למחצה, התעשייה הדרום קוריאנית בראשות Samsung Electronics תהנה מיתרון תחרותי מול היצרנים מיפן.

בתחום תעשיית הרכב המצב ביפן דווקא עשוי לשפר את מעמדה של קבוצתHyundai Kia Automotive אשר לא תלויה בתעשיית הרכב היפנית. אולם, יצרנים אחרים כגון Renault Samsung Motors ו-GM Korea עלולים לספוג פגיעה בכושר הייצור בשל היותם תלויים ברכיבים המיוצרים ביפן.

בתחום ההנדסה האזרחית, ההרס לתשתיות שנגרם ביפן והצורך בשיקום מהיר עשוי להעלות את הביקוש לחברות הנדסה דרום קוריאניות, שחלקן אף מחזיקות משרדים ביפן. חברות הנדסה אזרחיות דרום קוריאניות כגון Doosan ו-Hyundai ידועות בכל העולם ביכולות ההנדסיות שלהן ובכוח האדם האיכותי שלהם.

בתחום התיירות, קיימת השפעה ישירה ומיידית על חברות תעופה קוריאיניות כגון Korean Air ו-Asiana אשר בעבר הפעילו טיסות סדירות למעל 70 יעדים ביפן, כולל עיר הנמל שנפגעה Sendai. עתה היקף הטיסות פחת עקב הפגיעה בתשתיות וכן הביקוש ירד. יחד עם זאת קיימת ציפייה כי סוכני נסיעות בעולם ינתבו טיולים למזרח הרחוק תוך הגדלת מספר ימי הביקור בדרום קוריאה וזאת על חשבון יפן.

לסיכום, ניתן לומר כי האסון שהתרחש ביפן וטרם הגיע לסיומו משפיע בצורה מסויימת על הפעילות הכלכלית בדרום קוריאה, אך אין בהשפעה זו כדי לפגוע בה. יש אומרים כי דווקא המשבר הנוכחי ביפן הוא בעצם הזדמנות לשיפור עמדות בתחומים בהם יפן ודרום קוריאה מתחרות בשוק העולמי וכן בחתירה לעצמאות בתחום הייצור.